wagenspanner met gehaakte vogeltjes

Ik haakte vorige week een wagenspanner met een bijpassende rammelaar/bijtring, opnieuw een verzoeknummer. Als ik er zo over nadenk… Het lijkt wel of meer dan de helft van mijn blogposts worden geschreven op basis van verzoeknummers J.
Maar goed, een wagenspanner dus. Mijn idee was zeker niet origineel, ik kreeg deze foto van Angels handmade toegestuurd met de vraag ‘of ik dit kon maken’. “Zeker!”, denk en zeg ik dan meteen. En iedere keer opnieuw negeer ik het subtiel knagende gevoel dat ik het eigenlijk stiekem toch niet helemaal zeker weet.  
Vervolgens laat ik het hele zaakje een paar dagen rusten, afhankelijk van de deadline natuurlijk. Helaas blijft het dan altijd wel een beetje in mijn achterhoofd zeuren, tot ik de spreekwoordelijke koe bij de al even spreekwoordelijke horens vat en op zoek ga naar hoe ik dit varkentje nu weer eens ga wassen.

Kijk, er komt zelfs een hele boerderij bij te pas! Straks durft niemand mij nog om een verzoeknummer vragen J. Stel je voor!

Wat deze opdracht betreft, wil ik graag even mijn ontdekkingen delen. Want toen ik ging zoeken, vond ik eigenlijk nergens echt ‘richtlijnen’, wel veel foto’s en een al op voorhand samengesteld haakpakket dat je hier kan bestellen. Dat heb ik dus niet gedaan, maar de inhoud heeft mij wel wat verder geholpen. Hieronder mijn lijstje van benodigdheden.


De vogeltjes waren een makkie. Ik haak al een eeuwigheid vogeltjes met het (gratis) haakpatroon van Dol op Wol. Verder heb ik grote speenclips gekozen, met een doorsnede van 3,5 centimeter. Kwestie dat ze toch wel wat gewicht moeten dragen.
Je hebt ook twaalf houten kralen nodig, waarvan ik er twee omhaakt heb, zoals je op de foto kan zien. Daarom heb ik tien kralen van 2 centimeter doorsnee gekocht en twee kleinere van 1,8 centimeter. Met het laagje eromheen, werden ze ongeveer even groot als de andere. Kralen omhaken is echt heel makkelijk en snel gepiept. Een goede tutorial vind je bij Het Haakbeest.
Je hebt ook een goede elastiek nodig, niet te dik, want anders past ie niet door de kralen. Maar ook niet te dun, want dan is het geheel niet stevig genoeg. Ik heb tunnelkoord van Prym gebruikt, 2,5mm in beige, omdat het mooi bij het blank hout van de speenclips en de kralen past.
Tenslotte heb ik een rammelkraal in het middenste vogeltje gestopt. Dat gaf eigenlijk niet zo heel veel effect, in elk geval minder dan ik had verwacht. Maar als je in alle vogeltjes een rammelkraal doet, dan wordt het misschien een beetje teveel getinkel?

Nog snel even over de rammelaar/bijtring. Ook hier heb ik natuurlijk een rammelkraal in het vogeltje gestopt. De houten ring is er eentje van 7 centimeter doorsnede.
Het lapje heb ik in de breedte gehaakt: een ketting van lossen die net rond de ring paste en dan heen en weer in vasten tot het lapje de helft van de ring bedekte. Daarna vastnaaien met een rijgsteek. Tijdens het haken heb ik regelmatig even gepast. Ik was eerst een beetje bang dat het lapje misschien te smal was, omdat ik toch een klein beetje moest trekken om het rond te ring te krijgen. Maar dat is geen probleem, kwestie dat het dan vanzelf goed vast blijft zitten en niet over de ring heen en weer gaat schuiven.

Zo, geen echt patroon natuurlijk, maar wel alle info op één plek. Hopelijk hebben jullie er iets aan!

Reacties