Haak eens een poncho!

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik vaak uitdagende vragen krijg.

Oei, wat ik nu zeg, kan een beetje vreemd overkomen :-). Maar ik bedoel het niet in de zin van ‘ongepast’, wel als: verzoeken die mij een uitdaging doen aangaan. Vaak worden ze als volgt geformuleerd:

“Seggeuh, kan jij ook…”
“Ik heb eens een vraagje…”
“Zou jij voor mij…”

Niets aan het handje, zou je denken. Maar het venijn zit ‘m in de staart, want maar heel zelden volgt er iets heel gewoons. Nee, veel vaker komt er een vraag om iets te maken waar ik mij nog nooit eerder aan waagde.

Begrijp mij niet verkeerd, met dit soort vragen is eigenlijk helemaal niets mis. Integendeel, ik verleg iedere keer mijn grenzen en leer bij. Dus voor wie dit leest en zich ook maar enigszins aangesproken voelt: alsjeblief, gene stress, blijf gewoon vragen!

Het onderwerp van deze post doet al vermoeden welke uitdaging ik deze keer aanging, op basis van wat werd bestempeld als ‘een kleine vraag’. Ik heb een poncho gemaakt, helemaal zelf, op basis van een foto, met door de vrager gekozen wol en maar een klein beetje research. En nu wil ik graag het patroon delen, want ik vind het eigenlijk prima gelukt.


Benodigheden
Ik gebruikte haaknaald n°7 en voor het opzetten n°8. Ik haak behoorlijk strak. Verder is een stopnaald ook handig voor het instoppen van de eindjes.
Ik heb gehaakt met ByClaire n°2, Softmix. Da’s een heel fijn hakend garen van katoen en acryl, het valt mooi zwaar door. Voor deze poncho kwam ik net toe met 8 bollen, maar dat was heel nipt, dus misschien is 9 bollen een veiliger optie. Ik maakte een maat XS-S.

Patroon

1) Haak een ketting van 121 lossen met haaknaald n°8. Trek de steken niet te vast aan!

2) Neem nu haaknaald n°7, keer het werk en start met het haken van halve stokjes tot je een breedte van 40 cm hebt bereikt.

3) Leg de korte kant van je rechthoek tegen de lange kant, zo dat het lusje om verder te haken onderaan zit.


4) Haak nu de korte en de lange kant aan elkaar vast met halve vasten, vanaf de onderkant tot in de halsopening. Zorg ervoor dat je los genoeg haakt, zodat de naad niet gaat trekken.

5) Haak nu verder halve stokjes in de kraag. Je werkt ‘rondomrond’, niet keren. Trek zo nodig het lusje door je het werk als je hiermee start.
Aan het einde van je eerste toer, minder je in de halsopening (waar de stukken samenkomen) 1 steek door 2 halve stokjes samen te haken.

6) Haak 4 (of meer voor een vollere kraag, maar dit heb ik nog niet zelf uitgetest) toeren met telkens een mindering in de halsopening.

7) Haak nu nog een laatste toer in vasten (los haken!), behalve de mindering in de halsopening: doe dit met een half stokje!

8) Trek je lusje door het werk en boord de binnenzijde van de kraag af met halve vasten. Haak zeker los genoeg!

9) Trek de lus opnieuw door het werk en boord nu de buitenzijde van de kraag af. Haak los genoeg!

10) Hecht af met een lange draad. Haal die een paar keer door de halsopening voor een mooie afwerking. Je kan hier bv. ook een grote knoop naaien.


11) Haak onderaan de poncho een toer vasten ‘rondomrond’ en boord daarna af met een toer halve vasten. Haak los genoeg!


12) Hecht af en stop de draadjes weg. Je poncho is klaar!

Aanpassing voor een exemplaar met knopen
Voor de poncho op de foto heb ik vijf knopen met een doorsnede van 3 cm gebruikt. Maar je kan dit natuurlijk zelf anders doen, als je wil.


1) Haak een ketting van 126 lossen met haaknaald n°8. Trek de steken niet te vast aan!

2) Neem nu haaknaald n°7, keer het werk en start met het haken van halve stokjes tot je een breedte van 40 cm hebt bereikt. Niet afhechten!

3) Leg de korte kant van je rechthoek tegen de lange kant. Markeer op de lange kant de plek in de halsopening waar de korte en lange kant elkaar raken. In het stuk onder de markeerder zullen de knoopsgaten komen. 

4) Nu ga je bepalen waar de knoopsgaten (en dus de knopen) komen. Ik heb dit heel simpel gedaan door het aantal steken in het stuk onder de markeerder te tellen en dan te delen door het aantal knopen. Van daaruit kan je verder met je knopen kijken waar de knoopsgaten juist moeten komen. Plaats overal een markeerder.

5) Haak nu rondom een toer vasten (los genoeg haken!). Het maakt niet uit waar die begint, maar als je aan het stuk met de markeerders komt, moet je de knoopsgaten haken. Voor mijn knopen haakte ik twee lossen, sloeg twee steken over en haakte verder in de derde steek. Maar test dit even uit met je eigen knopen. Zorg ervoor dat het knoopsgat 'nauw' genoeg is.

6) Haak na de toer vasten een toer halve vasten. Haak zeker los genoeg! Als je aan de knoopsgaten komt, haak je ook in de lossen een  halve vaste. Dit is een beetje 'frommelen'. Hecht af en stop de eindjes in. 

7) Leg nu je poncho terug met de lange en korte kant tegen elkaar. Maak een kleine overlapping van 1 à 2 cm door de lange kant (met knoopsgaten) over de korte kant te leggen. Markeer de plekken op de korte kant waar een knoop moet komen en naai die vervolgens aan. 

8) Stop alle draadjes weg en je poncho met knopen is klaar!

Dit project is niet zo heel moeilijk, je kan het dus ook maken als (enthousiaste) beginner. Heb je vragen of staat er ergens een foutje? Laat het zeker weten! Gewoon een leuk berichtje achterlaten mag natuurlijk ook :-).

P.S. De lijst van creatieve marktjes (in Vlaanderen) is ook weer eens bijgewerkt. Ga hiervoor terug naar de homepage van de blog en klik dan bovenaan op 'lijst van ...'. 


Reacties