stoelhoes - DIY patroon

Het mooie aan volwassen zijn, is dat je sommige kinderdromen in vervulling kan laten gaan. Zomaar, redelijk gemakkelijk eigenlijk. Gewoon even Kapaza in de gaten houden en tsjakka boem! Zoek het nu vooral niet te ver. Ik heb het over een schommelstoel.
Als kind dacht ik dat die alleen waren weggelegd voor de typische kleine, ronde omaatjes met grijze knotjes op hun hoofd en een gebloemd schort voor, degene die je ziet in tekenfilms en prentenboeken.
Dat idee heb ik wel wat bijgesteld met het ouder worden J, maar de fascinatie bleef. En dus heb ik er mij eentje aangeschaft. Een heerlijk ‘ouderwets’ model, helemaal in witgelakt hout en met een hoge rugleuning met spijlen. Hij is prachtig!


Om een beetje zacht te zitten, wou ik graag zo’n schapenvelletje van Ikea. Maar daar stelde Steven zijn veto over, om welke onnaspeurbare reden dan ook. Dus ben ik zelf aan de slag gegaan om een alternatief te maken.


Zoals je al een beetje op de foto kan zien, is het een kwestie van ‘Big Fat Knitting’. Het garen dat ik heb gebruikt is Chunk van Veritas, je breit het met priemen maat 25. Het gaat heel snel vooruit, maar vergt – echt waar! – best wel wat spierkracht. Chunk is gemaakt van 100% acryl, het is superzacht, maar pluist wel heel erg. Ik hoop dat dat nog verdwijnt bij het gebruik. Een bol kost €9,95 en ik heb er 3 gebruikt voor mijn stoelhoes. 


Zo ziet de ‘hoes’ eruit. Ik deel graag het patroon zoals ik het maakte. Het is supersimpel, dus je kan het makkelijk een beetje aanpassen voor je eigen stoel, als dat nodig zou zijn.

patroon

Je breidt in tricotsteek, dus afwisselend een rij waar je alle steken recht breit en rij met alle steken averecht. Ik start altijd met rechts.

* Zet 20 steken op en brei 2 rijen
* 3de rij: brei de eerste 2 steken samen, brei 16 steken, brei de laatste 2 steken samen. Je houdt 18 steken over
* Brei 23 rijen
* 28ste rij: brei de eerste 2 steken samen, brei 14 steken, brei de laatste 2 steken samen. Je houdt 16 steken over
* 29ste rij: brei alle steken averecht
*30ste rij: brei de eerste 2 steken samen, brei 12 steken, brei de laatste 2 steken samen. Je houdt 14 steken over
* 31ste rij: brei alle steken averecht
*32ste rij: brei de eerste 2 steken samen, brei 10 steken, brei de laatste 2 steken samen. Je houdt 12 steken over
*33ste rij: brei alle steken averecht
*34ste rij: brei de eerste 2 steken samen, brei 8 steken, brei de laatste 2 steken samen. Je houdt 10 steken over
*35ste rij: brei alle steken averecht
*36ste rij: hecht af.



BewarenBewaren

Reacties