Papa's pruimenboom

Een regenachtige vakantiedag gisteren en ook zo eentje waarop je geen vastomlijnde plannen hebt. Maar wel een koel- en voorraadkast met toevallig alle ingrediënten erin die nodig zijn om een cake te bakken. Plus: een setje handgeplukte verse pruimpjes.


In de tuin van mijn vader staat namelijk een pruimenboom waarvan ieder jaar een recordoogst wordt opgetekend. Omdat mijn ouders meestal in het buitenland vertoeven, zijn het vaak enkel de vogels die - letterlijk - de vruchten plukken van dit productieve boompje. Maar dit jaar was mijn vader hen te snel af. En daar ben ik dan weer heel blij om, want naast de exemplaren die ik in hun 'pure vorm' heb meegekregen, is er ook nog de heerlijke confituur én pruimenchutney die papa al had gekokkereld.


Ik heb de pruimpjes verwerkt in de yoghurtcake van Pascale Naessens. Zij maakt 'm met bosbessen, wat ook echt overheerlijk is. Maar je kan er om 't even welk fruit in draaien, appels zijn bijvoorbeeld ook prima. Uiteraard wel een beetje minder 'exotisch'. Het leuke aan deze cake is dat ie heel smeuïg is, helemaal niet droog. Maar vergis je niet, 't is niet omdat het een recept van Pascale Naessens is, dat ie gezond is. Er gaan flinke hoeveelheden boter en suiker in... Maar ach, als een mens eens niet mag zondigen ;-). 




Reacties